zondag 31 oktober 2010

Harry Mulisch

Ach, mijn grote held Harry Mulisch is gisteravond overleden.

Op mijn 14e werd ik gegrepen door zijn boeken. Zijn vroege werk vond ik lastig, maar zijn romans en novellen vanaf halverwege de jaren '70 heb ik verslonden, gelezen en eindeloos herlezen.

Mijn eerste boekbespreking op de middelbare school ging in 1987 over 'De aanslag'. Ik vond het geweldig om uit te puzzelen hoe alle lijntjes in het boek lopen, hoe alles met alles samenhangt, hoe de paralellen met de realiteit lopen en hoe niets toevallig is, en toch weer wel.

En dat is voor mij kenmerkend voor zijn werk: alles hangt met alles samen en er is geen toeval.
Ik hoop dat hij ook nu, na de dood, zijn wereld kan blijven scheppen.


(Sorry, no English translation for now, perhaps in a few days. Now just my memoriam for one of the biggest Dutch authors who passed away last night. )


Thanks for visiting, tot de volgende keer !!! XXX

Geen opmerkingen:

Een reactie posten